Monday, October 22, 2007

Menghafal AlQuran di Ibnu Tsaqib Blog dan Islamic Blognya Suntree

“Ada terpendam di dalam hati saya untuk menghafal Al-Quran. Jadi saya ingin tahu akan cara-cara yang berkesan untuk menghafal Al Quran, seperti waktu yang sesuai untuk menghafal, pantangan-pantangan dan sebagainya. Saya akan senang sekali jika ustaz dapat menjawab masalah saya kerana sudah sekian lama saya ingin menghafalnya?”
Fazli, Kampar

Jawab: Menghafal Al-Quran memerlukan kesabaran jitu, kerana ia merupakan mukjizat Allah yang diturunkan kepada nabi besar Muhammad SAW. Al-Quran merupakan cahaya dan ia mudah hilang kerana kegelapan maksiat. Untuk itu cubalah jauhi perbuatan buruk walaupun pada perkara yang ringan seperti mendengar muzik, berbual kosong dan sebagainya. Menurut pendapat penghafal Al-Quran yang berpengalaman, masa yang sesuai untuk menghafal Al-Quran ialah ketika sunyi terutama di waktu pagi. Walaupun begitu, anda harus berlatih untuk menghafal dalam setiap situasi sekadar termampu.

Cara menghafalnya pula bermacam-macam. Namun kaedah biasa ialah dengan mengulangi 2-3 ayat secara melihat kepada Al-Quran kemudian coba mengingatnya, setelah itu barulah berpindah ke ayat-ayat yang lain …
Baca selengkapnya di Ibnu Tsaqib Blog

Nb. Afwan buat Ibnu Tsaqib (Mts Assalaam Bro), isinya sedikit saya edit.

Imtihan Tahfidzul Qur’an

Imtihan Tahfidz merupakan salah satu program untuk menjaga hafalan peserta program Kuliyatul Qur’an Wal Hadits. Sistematikanya adalah para peserta menyetorkan seluruh hafalannya dalam sekali duduk, berhubung kurangnya ustadz penyimak peserta ujian disimak oleh rekannya minimal 2 orang, dan jika terpaksa tidak bisa disetorkan sekali duduk peserta diberi waktu untuk menyelesaikan ujian maksimal tiga hari. Setelah selesai disotorkan semua, peserta mengumpulkan kartu tahfidz kepada mengampu tahfidz dengan dites terlebih dahulu.

Ujian tahfidz memang bukan ujian yang mudah, terutama bagi peserta yang ujiannya diatas tiga juz, mereka harus mempersiapkan secara sangat matang. Selain itu ujian memakan waktu yang lama. Sejauh ini, peserta baru bisa ujian maksimal 5 juz, karena banyak kendala diantaranya adalah kendala waktu. Saya pernah ujian tahfidz 3 juz. Ujian dimulai pukul 08.30 PM dan selesai pada pukul 12.30 AM.

Pada ujian kali ini, saya ujian 5 Juz. Peserta yang selesai ujian 5 juz selain saya adalah M.Nur Aulia Zakka…
Baca Selengkapnya di Islamic Blog nya Suntree

No comments: